طلبگی و هزار و یک ...

طلبگی و هزار و یک ...

بسم الله الرحمن الرحیم


×××××××××××××××××××
سرمایه محبت زهراست دین ما

ما دین خویش را به دو دنیا نمیدهیم
×××××××××××××××××××

طلبگی شغل نیست. رسالت است. مأموریت است. ادامه حرکت پیامبران الهی در طول تاریخ بشری است.

×××××××××××××××××××
غالب مطالب این تارنما قلم خود این حقیر هست و جریان کپی پیست به اینجا راهی ندارد .
×××××××××××××××××××
احتمالا به بزرگوارانی که آدرس نمیذارن جواب داده نخواهد شد .
×××××××××××××××××××
کلاً اعتقادی به تبادل لینک ندارم ؛ صلاح دونستید لینک کنید ، وبلاگ های فعال و ارزشی بدون تقاضای تبادل ، لینک خواهند شد .
×××××××××××××××××××
همسایه ی حضرت رضاییم ،هفته ای یک بار ، یک سلام به نیابت از مومنین و آشنایان سایبری هست ان شا الله.
×××××××××××××××××××
بحمد خدا روز ولادت حضرت جواد تو حرم امام مهربونی ها با یه طلبه سادات عهد یاری و یاوری بستیم و ولادت حضرت رضا رفتیم زیر یه سقف.

تنها امیدمان لبخند ‏‏صدیقه طاهره فاطمه زهرا ...
×××××××××××××××××××

عقیده دارم طلبگی جهاده ... اما همسر طلبه بودن جهاد اکبر است / خدا این کنیزای مخصوص حضرت زهرا را نصرت و تایید بفرماید .
بعضیاشون واقعاً از همه چیز زندگیشون ، از ارزوهای دنیویشون از حق و حقوقشون گذشتند تا خادمی سرباز امام زمان را کنند ... کثّرالله امثالهم /

×××××××××××××××××××


×××××××××××××××××××

چشم من و امر ولی ؛ جان من و سیّد علی /

بایگانی

مهر نماز

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۰۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام خدمت عزیزان همراه

اگر این روزها کمتر اومدم  بخاطر فصل امتحانات و درگیری های درسی بوده اما یاد دوستان بودم و خیلی از مخاطبان بزرگوار وبلاگ رو حتی بطور خاص در حرم امام رضا علیه السلام یاد کردم...


واما درباره ی مهر نماز

از مستحبات نماز اینه که سجده بر روی تربت سید الشهدا علیه السلام باشه . قبلا که رفت و آمد به کربلا انفدر راحت نبود اصلا مهرهای کربلا انقدر در دسترس نبوده حتما همتون دیده بودید مهرهایی که روش به همون خط عراقی حک شده بود : ( تربت اعلاء مال کربلا )

چون مهر کربلا خیلی کم بود و از اون طرف هم سجده به تربت حرم سیدالشهداء علیه السلام فضیلت بیشتری داشت یک چنین علامتی روی مهر ها گذاشته میشد تا مشخص باشند .

اما از اونجایی که همیشه کج سلیقه گی ها و رفتارهای ناصواب افراد بی مبنا باعث رواج اشتباهات و احیانا بروز مشکلات می شود رفته رفته شروع کردند طرح های مختلف روی مهر ها زدن .

دوتا دلیل عمده داره این اتفاق

یکی بازار فروش و تجارت !   

یکی هم افراد افراطی بی مبنا ، و عمل طبق سلیقه ، بدور از مبانی  ...

دور از جون هیات و هیاتی های گلمون باشه اماانقدر این رفتار های شخصی پسند بین یک عده افراد محب اهل بیت رواج پیدا کرد که خود بخود بسیاری از مردم لفظ هیاتی رو به عنوان یک تفکر افراطی بی مبنا بر اساس خواسته و سلایق شخصی قلمداد می کنند . البته این هم اشتباه است ...

خلاصه این شد که مهر های مختلفی با طرح های متفاوت وارد بازار شد .

از اسم اهل بیت بگیر تا عکس گنبد و صحن و تمثال صورت ! و حتی نگارگری و تذهیب خالی !

یک نمونه مختصرش :


مهر های منقوش / خلاف نظر علما


تازه اینا که خوبه ، من یادمه دوران کودکی که با مهر و تسبیح های خونمون بازی میکردم!! یک مهر داشتیم  قالبش  طرح قلب بود یعنی گرد نبود و خودش یک قلب بود . وسط این مهر یک آینه کارگذاری شده بود ! و روی آینه عکس سه در چهار آقا امیر المومنین علیه السلام چاپ شده بود !!

یعنی الان که یادش می افتم دوست دارم صفحه کلید جلومو گاز بزنم !  :)

بعد یکی از محکم ترین و علنی ترین تهمت های قابل دسترسی که اهل تسنن به شیعه میزنن اینه که شیعان غیر از اینی که بادستای خودشون یک بت مانندی درست میکنن و بهش سجده میکنن  سجده ی  بر عکس  و نام و حرم اهل بیت را هم اضافه میکنند ... خب واقعا مقصر اصلی خود ماییم


یعنی خود این شیعیان بی تفکراند . بنده های خدا خیلی پر هم بی راه نمی گویند اون مهری که من باهاش کیف میکنم نماز بخونم دیگه مهر نیست .. من با اون مهر نفسمو سجده کردم  مرحوم سیدهاشم حداد از اساتید علامه طهرانی رحمت الله علیهما میفرمودند :  

سجّادۀ ساده‌ و سفید مطلوب‌ است‌؛ سجّاده‌های‌ زیبا و منقّش‌ و ملوّن‌، حظوظ‌ نفس‌ است‌. تربت‌ سیّد الشّهداء علیه‌ السّلام‌ اگر به‌صورت‌ مُهرهای‌ معمولی‌ گرچه‌ ناصاف‌ باشد، تربت‌ است‌؛ ولی‌ اگر صاف‌ بودن‌ آن‌ مدّ نظر گرفته‌ شود حظوظ‌ نفس‌ است‌؛ و باید درست‌ ملاحظه‌ کرد که‌ شیطان‌ تا به‌ کجا دائرۀ مأموریّت‌ خود را توسعه‌ داده‌، و در سجده‌گاه‌ مؤمن‌ شیعه‌ آنهم‌ بر روی‌ تربت‌ پاک‌ آن‌ زمین‌ مقدّس‌، دوست‌ دارد اثر خود را بجای‌ گذارد. تسبیحهای‌ زیبا که‌ در ذکر انسان‌ مؤثّر است‌، همگی‌ حظوظ‌ نفس‌ است‌ .

لذا هم به این جهت و هم بخاطر درمعرض تهمت قرار گرفتن دین نظر بزرگان و علما بر این است که از مهر های غیر منقوش و طرح و اسم برای نماز و سجده استفاده بشه . آخه چه مبنایی داریم ما واسه این کارا ؟ چرا باید جیزایی که خوشمون میادو وارد دین کنیم و بعد با خوش اومدن دل خودمون کیف کنیم که بله .. داریم عبادت میکنیم . غافل از اینکه هوی نفس را عبادت کردیم !

و بماند که خیلی از این طرح ها باعث ایجاد مشکل فقهی میشه اصلا . در سجده تمام آن مقدار مشخص از جبهه ی پیشانی باید بر روی خاک قرار گیرد و نباید بین آن فاصله ای وجود داشته باشد مثلا روی تسبیح نمیشه سجده کرد و هنگام گذاشتن سر به روی این نوع مهر ها سجده صحیح فقهی صورت نمیگیرد .

تصویر مهر منزل ما که از کربلا هدیه آوردمش :



سجده گاه صحیح


کار دوتا مهرو با هم میکنه !  میدونید که در سجده مستحبه بینی تون هم بروی خاک باشه .

البته جامهری و سجاده واسه جهیزیّه عروس خانوم بوده ! وگرنه بهترین گزینه برای جانماز و جای مهر یک پارچه مرتب تمیز و سفید،بدون طرح و نقش هست .


نمازاتون پر از حس خدا ...



موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۱
شیخ عبدالزهرا وثوقی

نظرات  (۱۴)

   سلام حاج اقا خسته نباشید    انشالله نمرات خوبی کسب کنید   حال خواهر عزیزم خوبه ؟ خیلی خیلی دلم برا سادات خانم  تنگ شده قبل از اینکه بلاگفا به این روز بیفته قرار بود من برای ایشون بوووق بگذارم اما نشد کاش میشد  توی وبلاگ شما بنویسند  تا انشالله مشکل بلاگفا حل بشه   راستی ماهم از این مهرهای قلبی که اینه توش کار شده بود داشتیم  من خیلی دوستش داشتم 
پاسخ:
سلام علیکم , سپاس.
سیده خانوم هم الحمدلله خوبن .. سلام میرسانند.
ان شاالله واسش تدبیری خواهیم دید..

بله مهر وسطش عکس امام رضا علیه السلام داشت !
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۱۳ رضا نعمتی ««راهـــــ شـــیـــعــــه»»
سلام
وبلاگ زیبایی دارید.خوشحال میشم سر بزنید و اگه خواستید تبادل لینک کنیم.
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۵ عبدفاطمه سلام الله علیها
سلام علیکم 
چه مطلب خوبی را اشاره فرمودید ! ذهن من را که واقعا مشغول کرده بود این تنوع سجاده ها و تسبیح ها و...
همین ماه گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه های بسیاری را دیدم که کتاب ها را بصورت نفیس عرضه میکردند کاری به دیوان شعرا ندارم اما وجود "قرآن کریم" در آن بین و زبانم لال چانه زدن ها و ....دلم را به درد آورد.
پاسخ:
سلام علیکم

البته اگر انسان بدون در نظر گرفتن حظ نفسانی از این ها استفاده کند واسش ضرری نخواهد داشت مثلا بودن این ویژگی در تسبیحم یا نبودنش واقعا واسم مساوی باشه...
قرآن و چانه زدن ؟!
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۶ بانوی گمنام
سلام علیکم
ان شالله همیهش تو امتحانات موفق باشید , علی الخصوص امتحاناتی که هر روز در محضر خدا میدیم
مطلب واقعا عالی اشاره کردید , جالب اینجاست مهری که گفتید به شکل قلب و آینه ما هم داریم یعنی از گذشته هنوز که هنوز مونده و دوران کودکی بین همه مهرها همیشه اون رو انتخاب میکردم برای نماز ! بچه بودیم دیگه از همه مهرها قشنگتر بود !!!

پاسخ:
وعلیکم السلام و رحمت الله.
سپاس.
ظاهرا خیلی جذاب بوده این نوآوری کذایی در زمان خودش !! 
خیلی دنبال عکسش توی نت گشتم ولی پیدا نکردم . اگر کسی تونست یک عکس از این مهر واسه ما بفرسته...
سلام  و خسته نباشید از امتحانات.پست تامل برانگیزی بود مرسی.من تا حالا  به طرح مهر توجه نکردم اما از شما چه پنهون یه مهر شش ضلعی داریم بدم نمیاد با اون نمازم رو بخونم.من مهرهای بزرگ رو دوست دارم البته بنظرم (این نظر کاملا شخصیه منه)مهرهای بزرگ و حجیم حال سجده رو کم میکنن چون نمیذارن صورتت زمین رو لمس کنه و فاصله میده .
حالا که بحث نماز شد یه مطلب رو شنیدم خالی از لطف نیست برای شما هم بگم. من شنیدم میگن نمازهایی رو که فقط درش حضور قلب داری پذیرفته میشه وای خدا به داد مون برسه اگه حقیقت باشه:( موفق و موید باشید التماس دعاا
پاسخ:
سلام . سپاس.
اره دیگه خوبه صورت طوری نزدیک باشه که بینی هم به خاک برسه . مستحبه.
خدا به کرم خودش و احترام تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها نمازامونو قبول کند... الهی امین

سلام علیکم

خوش برگشتین

هی سر میزدیم ، هی آخرین مطلب پاکت منبر بود!!

گفتیم نکنه حاجی زودتر رفتن تبلیغ !!


مطلبتون هم بسیار به جا و خوب بود

تو کربلا یه چند تا خانوم بودن که بسییییییییار شیک و پیک ، نزدیک حرم امام حسین یه ردیف جااشغال کرده بودن و تند تند نما زمستحبی میخوندن

اما اون چیزی که توجه همه را جلی میکرد ظاهر چادر و جانماز این خانومها بود!

چادرهاشون خیلی شیک و رنگهای جیغ و پررنگ داشت

من که به شخصه محو چادر و جانماز اینها بودم!

گفتم خدایا ما بیتفاوتیم نسبت به چادر نمازمون یا اینا زیادی توجه میکنن!!

صلاح کار کجا و من خراب کجا
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟.....

هی...، خوش به حال شما که دغدغه های بزرگ دین و ایمانتان اینقدر حل شده که فقط رسیدگی این مسائل کوچک (و در عین حال مهم ) باقی مونده ،
ما توی گناهان کبیره خودمون موندیم ، هرچند رعایت نکردن همین مسائل کوچکه که کم کم تبدیل میشه به خرواری از گناه (طبق  روایت)
همه اعمالم شده مناسکی نه عبادی، نه از روی بندگی و عشق...
شاید اگر چند سال پیش خدا یه نعمتی رو که ازش می خواستم بهم میداد اینطوری نمی شدم....
به هرحال...
برای من دعا کنید

سلام علیکم مومن
داره درهای رحمت الهی بیش از پیش باز میشه و وارد شهر الله و ماه میهمانی خدا میشیم کم کم
لطفا بنده و مجموعه نویسنده های وبلاگ فانوس جزیره را از دعای خیرتان در شهر الله و ماه میهمانی خدا بی نصیب نگذارید
ملتمس دعای خیرتان هستیم
عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
پاسخ:
سلام
شماها هم واسه ما دعا کنید . 
ما اومدیم تبلیغ .. در قعر روستا !!


سلام!
سپاس از بودنتون.
ممنون از نقطه نظراتتون.
ظریف توجه دارید................شکر
راستی فرمودید حرم عده ای رو دعا کردید. کاش منه حقیر هم جزو اون ها بوده باشم.
اگه اون موقع نبودم میشه این موقع عنایتی کنید؟؟ محتاجم
خق یارتون
پاسخ:
سلام . ممنونم.
دعاگو هستیم ان شاالله
عاقبت بخیر بشید
یاعلی
خداقوت
اینکه سجده بر روی تسبیح اشکال داره را نمی دونستم
گذشته از شکل و شمایل مهر ها، کاش به این نکته هم اشاره می کردید که بعضی مهرها را برای زیبایی یا دوامش رنگ جلا هم می زنند که سجده بر اونها هم اشکال داره.
صحبت از مهر شد یک خاطره از آقای قرائتی بگم:
ایشون در توصیه ای که بین ائمه جماعات داشتند فرمودند سعی کنید مهر نمازتون گِرد نباشه، چون یکی از ائمه جماعات تعریف کرده که یک بار در نماز جماعت بعد از سربلند کردن از سجده مُهر به پیشونی چسبید بعدش خود به خود افتاد و غِل خورد و دو سه متری اون طرفتر رفت دیگه وسط نماز مونده بودم چه کار کنم؟!
پاسخ:
سلام
اره خوب شد نکته جلا رو گفتید  
ان شاالله اضافه میکنمش حتما..
حالا مهر قل بخوره میشه رفت برداشتش بدون اینکه رو از قبله برگردونده بشه
در این حد وست داریم تو نماز ...
۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۳ محمدامین رحمانی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر دوست روشنفکر و فعال آقاعبدالزهرا

گاه در خلوتها به تو و ساکنان آن ارض قدسی غبطه می خورم و دیدار و عتبه بوسی آن بارگاه ملائک پاسبان را تقریبا آرزوئی دست نیافتنی می دانم

از آن رو که نه در سفر همرهی دارم و نه در کوی معشوق مسکنی.

اکنون که ماه رمضان است و سفره ی کرم امام کریم همه را به خود خوانده کاش من نیز جزو سعادتمندان بودم.

اما....

سلام مارا برسانید و بفرمائید که مرحمتی و گوشه نظری

والسلام علی مولانا الرضا و صلوات الله و سلامه

محمدامین رحمانی

بیست وهشت/خرداد/نود و چهار

پاسخ:
سلام اقای رحمانی بزرگوار

اگر نگران جا هستید من مسکن خوب و نزدیک حرم و ارزان به شما معرفی می کنم.
تماس بگیرید اگر خواستید
یاعلی.

سلام

بنده وقتی اولین بار مهر های بزرگ به اندازه یک کف دست و حتی بزرگتر رو دیدم گفتم چه راحت طلبانه!

چون از مقداری که باید پیشانی روی خاک آرام بگیره خیلی بیشتره.انگار قراره روی اون مهر بخوابیم!

۲۰ تیر ۹۴ ، ۰۴:۲۷ شوق پـــــــــــــــــرواز
بسم الله
من لینک وبلاگ شما را به این وبلاگ تغییر دادم در وبلاگم..
پاسخ:
سلام
ممنونتونم
سپاس
عالی بود من مامانم همیشه وقتی نماز می خونه مهر رو بر عکس می کنه یعنی سطحی که هیچ نقشی نداره نماز می خونه به من گفته بود که همین کاررو انجام بدم عتش رو گفت ولی من با وقاحت گفتم اینا خرافات خدا منو ببخشه نمیدونستم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی