به پیوست ۲پست اخیر .
عید یعنی چی ؟ یعنی چه زمانی ؟
عید یعنی رضایت خدا ... یعنی شادمانی زمین و زمان ... ذره ذره ی کائنات ...
عید یعنی زمانی که خداشاد است .. ملک و ملکوت در آن روز به خصوصه مسرورند و خوش ... بخاطر اتفاقی خاص ...
شادمان از اینکه نعمتی ... رحمتی ... تفضلی و مرحمتی و عنایتی ازطرف حضرت الله تعالی شامل حالمان شده ...
هر روزی و هر زمانی که این اوصاف را داشت عید است و هرچه این عنایات و نعمات بزرگتر باشد و به تبعش رحمت خدا و مهرش و شادی اش بیشتر باشد این عید هم بزرگتر است ...
این اسلوب است ... روزهایمان را ، لحظاتمان را که به این اصل عرضه کردیم ، اعیاد و اهمیتشان برایمان روشن خواهد شد ...
*******************
برای نوروز صحبت ها زیاد شده است ... هر طرفی هم واقعا برای خودش حرف ها دارد ...
ما ملاک داریم ... ۱-شرع ۲-عقل
قرار شداگر میخواهیم زندگی ای مستند ،با هدف ،آبرومندانه و آزادانه ... نه از روزی هر چه پیش امد خوش آمد، نه از روی جهالت و لا ابالی گری داشته باشیم باید همه چیز زندگیمان رابه همین دو ملاک عرضه کنیم ... خیر دنیاست و آخرت ...
ما فقط ملاک ها را زیرو روئی بکنیم به اذن الله تعالی برای هر مسئله ای میتوانیم تصمیم صحیحی بگیریم ... تمام این ملاک ها برایمان تعریف شده است در شرع ...بحمد الله که خدا قوه عقلی هم بما عطا کرده که بارها در قرآن نیز مارا به استفاده ار آن متوجه ساخته !
**********************************
وقتی نوروز را در برابر ملاک و اسلوبمان که تعریف شد قرار میدهیم ... چیزی از عید بودنش بدست نمی آید !
اینکه در این روز خاص واقعا چه اتفاقی افتاده ؟! واقعا خدا بخوصه در این روز بخاطر مسئله ای مسرور است و خوش ؟!!
ذره ذره ی کائنات شادمانند ؟!! به خاطر چه اتفاق خاصی ؟!!
-- میگویند در این روز سبزه ها و چمن ها میروید !!! خب خوش بحال بهائم ! شمارو به خدا این چه حرفیست ؟ تازه اگر هم از درآمدن چمن های جلوی حیاط کائنات مسرورند وخدا شادمان ،یعنی توی همین روز اول فروردین چمن ها می رویند ؟!! درختها همین روز فقط شکوفه کردند ؟!!
در شهر ما که خیلی اوقات یک ماه زود تر خدا و کائنات از این بابت شادمان وخوشحالند .. حتی اهواز آبادانمان که دو سه ماهی جلوتر .... اصلا این وقت سال که نیمکره جنوبی مان پاییز است فکر کنم خدا در آنجا هنوز خوشحال نشده !
بنظر من این اهانت است به قدرت خدا ... به زیبائی های دیگر فصل ها ... خدا وکیلی حس شاعرانه ای که در پائیز و خش خش برگ هاش به آدم دست میده دیگه کجا پیدا میشه ؟!!! جان ما .. اگه ننه سرما و زمستون نبودن کی میرفتیم تیوپ سواری ؟ اصلا اگه تابستون نبود کی شلیل و هلو بپر تو گلو میخوردیم ؟! هندوانه دیگه نداشتیم !
بابا هرفصلی یک نمود از عظمت و جلال و رحمت خداست هر کدوم زیبایی هایی بی نظیر و منحصر بفردی داره فلذا بنگر ...
راستی .. یه عده که کلا فراری هستن از این فصل ! بخاطر حساسیت آبریزش بینی ها و عطسه و کلافگی هاش ! بنده های خدا باید توی این فصل ماهی دوتا کرتون بزنن !
-- میگن اصلا حاج آقا روایاتی هم براش وارد شده ... اصلا تو مفاتیح اومده !حاج آقا گیر ندین دیگه بزارین مردم شادی کنن ... همش نمیشه که گریه وروضه ....
سیره ی پیامبر صل الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام این بود که سنت های خوب رو بعد از یه سری ویرایش هایی تایید میکردن ...
ما در روایات درباره ی نوروز ایران باستان اخبار قطعی ای نداریم واقعا .. به این معنی که روایاتی بعضا ضعیف السند گاها بر رد برگزاری این جشن دلالت دارن و این رسم رو ،رسم مجوسیان میشمارند از آن نهی کردندو بعضا روایاتی که در آنها تاحدودی این سنت تاید شده.. بزارید خیلی خستتون نکنم ... تا الان پس معلوم شد که روایات متضادی در این باره داریم ... یعنی فعلا محل احتیاطه ! لب مرزه !!
مثلا شما با این روایت چه میخواهید بکنید؟
انى قد فتشت الاخبار عن جدى رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم فلم اجد لهذا العید خبرا؛ انه سنة للفرس محاها الاسلام و معاذ الله ان نحیى ما محاه الاسلام.
من اخبارى را که از جدم رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم وارد شده بررسى کردم و خبرى در رابطه با این عید پیدا نکردم. این عید از سنن ایرانیان است که اسلام بر آن خط بطلان کشیده است. به خدا پناه مىبرم از اینکه چیزى را که اسلام آن را از میان برده دوباره آن را زنده کنم. ]. مناقب ابن شهرآشوب، ج 2 ص 379
عن رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم : ابدلکم بیومین یومین، بیوم النیروز و المهرجان، الفطر و الاضحى. دو روز رابراى شما جانشین دو روز کردم. عید فطر وقربان را بجاى عیدنوروز و مهرگان قرار دادم. مستدرک الوسائل ، ج 6، ص 152 از لب اللباب
اصلا به قول ما طلبه ها سلمنا ... ولو فرض که همچین روزی در روایات وارد شده باشه و بله مرحوم شیخ عباس قمی هم در مفاتیح اعمال آن روز رو اوردن ...
اما نهایتا یه روزیه مثل روز دحول العرض یا نه اصلا بالاتر ..لیله الرغائب ... اعمالی داره نمازی روزه ای غسلی مستحبی و تمام ... در هیچ روایتی عید گفته نشده !
اسلام نوروز رو نه به طور کلی رد کرده و نه به صورت کلی قبول .بلکه اسلام یکسری از کارهای خوب نوروز که جنبه الهی داشت و سعادت بشر در آن بود قبول کرد و به آن جهت شرعی و اسلامی داد و جهات منفی و بدش را که بوی شرک و خرافات و انحراف میداد ممنوع کرد..
پس نتیجه : عید نیست ... روایاتی داریم که از برگزاریش منع کردن ...نهایتا اگر روایات رد را هم کنار بزاریم و روایات تائید رو بگیریم ( که در این صورت خیلی کوتاه اومدیم !) باز هم حد اکثر یه سری اعمال در یه روز خاص هست که وارد شده نه بیشتر !
-- میگن اصلا این روز مصادف بوده با عید غدیر !! برا همونه ماایرانی ها عید میگیریم ! بابا سنت های خوب و قشنگ داره ... مهمونی ، صله ی رحم .. هدیه ...شادباش!!
عجب .!!!! مصادف بوده با عید غدیر؟!! یعنی الانم برای همون شادی عید غدیر جشن میگیرن ؟!! این همه المان های شهری که ثرمایه گذاری میلیاردی واسش میشه بر محور عید غدیره؟! شادی ها توی این مدت به پای امیرالمومنینه ؟! یا فقط چند صد ملیون خرج میشه تا یه دوچرخه ی غول آسا یا یک موتور گازی یا یک چرخ خیاطی گنده درست کنن بزارن وسط میدون ؟!! بعد دیدن این صحنه ها ما به امیر المومنین رسیدیم؟!! بابا مالیات و عوارض شهرداریی که از شما میگیرن توی این کشور اسلامی باید در خدمت اهل بیت باشه !! حد اقلش اینه که موجب فایده ی قابل توجهی داشته باشه !
نکته ی دیگه هم اینکه :ما با یکی از رفقای صمیمی مون که رشته تحصیلی ش نجومه و در زمینه ی تااریخ ها تخصصی کار کرده نشستیم تاریخو حساب کردیم ! عید غدیر اون سال توی تابستون افتاد !
اما در باره ی سنت ها !